Direktlänk till inlägg 6 augusti 2016

Inte värd att leva!?

Av Ung Värdekonservativ - 6 augusti 2016 23:47

Vem är egentligen värd att leva? Är det de människor som bidrar ekonomiskt till samhället? Kan människor som kostar samhället mer pengar än de bidrar med också vara värda att leva? Handlar det om hur snygg personen är? Hur intelligent personen är? Hur fysiskt fungerande personen är?

För mig är det helt självklart att alla människor i sig själva har ett värde att leva, oavsett hur de ser ut, hur de beter sig eller vad de klarar av. Jag tror de flesta av er håller med?

Men vet ni att det inte fungerar så i världen. I många länder anses människor med ett visst handikap inte vara värda att leva. I vissa delar av Afrika anses t.ex albino-barn inte värda att leva. Men visste ni att det är precis likadant i Sverige? I Sverige anses ca 60% av en viss grupp människor inte levnadsvärdiga! Som du kanske förstår talar jag om människor med downs syndrom. 60% av alla barn med down syndrom aborteras innan de hinner födas. I Danmark är det till och med långt värre. Där räknar man med att inga barn med downs syndrom kommer att födas om 10-15 år. 


Man gör ett fostervattenprov och det enda som avgör om barnet är värt att födas och leva är om barnet har downs syndrom eller inte. Är barnet helt friskt är det värdigt att födas och leva. Är barnet inte friskt aborteras det. Det är sant att människor med downs syndrom på mänga sätt får en svårare uppväxt, ofta med många andra följdsjukdomar. Men att försöka låtsas som att det handlar om barnets bästa är rent hyckleri. Fråga en person med downs syndrom om han/hon vill leva, och jag tror att du kommer upptäcka att de är MINST lika levnadsglada som andra människor. 

Visst, det kommer att bli jobbigt för föräldrarna, men är det avgörande för människans värde? Vad säger det här egentligen om människosynen på funktionsnedsatta? Och vad är nästa steg? Barn med någon fysisk abnormalitet? Om man kan ta reda på barnets intelligens, eller utseende, ska det då vara avgörande? Hur perfekt måste barnet vara för att födas? Jag själv har ögonfel. Är det godkänt?

Jag såg en gång en intervju med en person som har downs syndrom om som visste vad som hände med dem idag. Han berättade att det var väldigt jobbigt att se att de inte var önskade i samhället. Att de snart inte fanns kvar (det här var i Danmark) längre eftersom de inte passade in i samhället. 

Ingen ska behöva känna så!

Även människor med downs syndrom är fantastiska och ofta mycket glada människor. Se de här människorna. Är de inte värda att födas? Är de inte värda att kosta staten lite extra pengar?

  

Madeline Stuart, modell med downs syndrom


Harry Fairchild, bortennisspelare och coach


Eller bara de här glada och underbara människorna med downs syndrom:


Jag vill inte leva i ett samhälle där folk rankas efter deras egenskaper och färdigheter. Vi måste alltid kämpa för allas lika värde!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ung Värdekonservativ - 22 augusti 2016 00:50


Det är säkert inte många av er som missat att liberala ungdomsförbundet kom med ett förslag för några månader sedan om att incest och nekrofili borde göras lagligt så länge det sker med båda parters samtycke. I nekrofilins fall skulle det innebära...

Av Ung Värdekonservativ - 6 augusti 2016 23:37


Nu ska jag berätta något chockerande och upprörande. Jag, en helt vanlig ung Svensson är värdekonservativ! Kan ni tänka er något så upprörande? Att vara ung och värdekonservativ?!   Det borde inte vara så chockerande. Jag menar, jag tycker int...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards